Afrika - Dag 4

Dag 3

Het is half acht, de wekker gaat en ik ben klaarwakker. Tijd voor een nieuwe dag! Om acht uur staat er weer een geweldig ontbijt voor ons klaar en met een volle maag beginnen we aan de lectures over spinnen, schorpioenen en insecten. Een heel klein beetje nerveus word ik er wel van, want het volgende punt op ons rooster is 'practical'. De net genoemde dieren opzoeken dus! Na een stuk wandelen komen we bij een riviertje dat we moeten oversteken. De een na de ander springt, al dan niet met wat hulp, van steen naar steen, maar ik zie de bui al hangen...

Aangezien mijn wandelschoenen spekglad worden als ze nat zijn, de stenen met algen begroeid zijn én een aardig stuk uit elkaar liggen, besluit ik mijn schoenen uit te trekken en naar de overkant te waden. Zo, wie niet sterk is, moet slim zijn :) Helaas zien we tijdens onze wandeling enkel een hele dikke worm en een schorpioen en we keren weer terug naar het kamp. Hier krijgen we nog een les over slangen en hoe je ze moet hanteren. Hierna worden we met de jeep naar het restaurant gebracht. Onderweg komen we een aantal zebra's, impala's, koedoes, een blesbok en een giraffenkalf tegen. Eenmaal bij het restaurant worden we heerlijk verwend met frietjes en een mega hamburger-de-luxe. Na de lunch lopen we even richting de receptie, waar wél wifi en bereik is. Even aan het thuisfront laten weten dat alles goed gaat. Als we teruglopen naar het restaurant komen we de 'tamme' nyala's tegen, nyala's die van een boerderij in de buurt komen en mensen in hun directe omgeving accepteren. Ook al zijn ze er aan gewend, op drie meter afstand van zulke mooie dieren staan is enorm bijzonder.
En dan... is het tijd om de ultieme vakantieganger uit te hangen en de rest van onze vrije uurtjes aan het zwembad te liggen bakken. Om vier uur staat de volgende lecture op het programma. Het onderwerp dat aan bod komt is vogels, nogal in mijn straatje zullen we maar zeggen. Hierna lopen we een stukje tussen de lodges, op zoek naar de vogels die tijdens de les voorbij zijn gekomen. Helaas is het niet echt onze dag vandaag en heel veel zien we niet vliegen. We gaan nog even kijken bij de varkens van Lomarie, een van de guides, waarna we teruggaan naar het kamp. Inmiddels is het flink afgekoeld, dus een extra trui is totaal geen overbodige luxe!
Terwijl we voor één van de tenten onze reisverslagen zitten bij te werken, horen we iets door de bomen gaan. Al gauw zien we dat het om een klein diertje met een lange pluimstaart en enorme ogen gaat. Dit blijkt een bushbaby te zijn, nagapie in het Afrikaans. Bushbabies zijn nachtactieve halfaapjes en geloof me... It's so fluffy I'm gonna DIEEE!
Niet veel later en nog steeds impressed door het nagapie, is het tijd voor het avondeten: aardappelpuree met groenten en gehaktballetjes. Er is zelfs een toetje; sinaasappelmousse! Nog even wordt er rond het kampvuur gebabbeld, maar met het ook op morgenvroeg (en dan bedoel ik écht vroeg), besluiten we op tijd naar bed te gaan...

Dag 5